fredag den 15. november 2013

De æstetiske læreprocesser og det legende element

I processen med at skrive min bog, har jeg reflekteret over de æstetiske læreprocesser og hvordan det legende element kan implementeres. Det æstetiske udtryk kan blandt andet, skabes ved brug af forskelige medier. De indtryk vi får gennem verden, bearbejder vi og skaber et æstetisk udtryk ud af.

Det legende element er ikke en del af min pædagogiske produktion, da jeg jo er i gang med at skrive en bog. Men hvis jeg går ind og ser på hvilke muligheder, der er for hvordan bogen også kunne anvendes i legerelaterede situationer. Så ville jeg nok vende mig mod legen og det dramatiske udtryk gennem litteraturen.

Anvendelse i praksis

Man kunne begynde et forløb, hvor man starter med at læse bog og derfra videreudvikler det til dramatisk leg. I forbindelse med dette er det vigtig at have gjort sig nogle tanker og overvejelser, i forbindelse med ens målgruppe 4-8 år, hvor er temaet er at tabet af et familiemedlem. 

Overvejelser som:
o   Hvilke roller er der i bogen?
o   Skal børene lege rollen eller skal det forgå gennem en sokkedukke/hånddukke?
o   Hvad er indholdet og hvilke materialer skal der anvendes?
o   Og hvad er målet?

Målene i sådan et forløb kunne være;
·         At give børnene muligheden for at tilegne sig bogens indhold igennem dramatisk leg.  
·         At udvikle evne til samarbejde, samt skabe et trygt forum, hvor man kan snakke om svære emner.
·         At lærer børnene at genkende og udtrykke deres følelser på en konstruktiv måde.
·         At skabe muligheden for at lade børnene styrke deres fantasi.

Det er vigtigt at man som pædagogisk personale går i dialog med sine kollegaer og reflekterer over hvad der vil fungere godt i forhold til den pågældende børnegruppe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar