I processen
med at skrive min bog, har jeg reflekteret over de æstetiske læreprocesser og
hvordan det legende element kan implementeres. Det æstetiske udtryk kan blandt
andet, skabes ved brug af forskelige medier. De indtryk vi får gennem verden,
bearbejder vi og skaber et æstetisk udtryk ud af.
Det legende
element er ikke en del af min pædagogiske produktion, da jeg jo er i gang med
at skrive en bog. Men hvis jeg går ind og ser på hvilke muligheder, der er for
hvordan bogen også kunne anvendes i legerelaterede situationer. Så ville jeg
nok vende mig mod legen og det dramatiske udtryk gennem litteraturen.
Anvendelse i praksis
Man kunne begynde
et forløb, hvor man starter med at læse bog og derfra videreudvikler det til dramatisk
leg. I forbindelse med dette er det vigtig at have gjort sig nogle tanker og
overvejelser, i forbindelse med ens målgruppe 4-8 år, hvor er temaet er at
tabet af et familiemedlem.
Overvejelser som:
o
Hvilke
roller er der i bogen?
o
Skal
børene lege rollen eller skal det forgå gennem en sokkedukke/hånddukke?
o
Hvad
er indholdet og hvilke materialer skal der anvendes?
o
Og
hvad er målet?
Målene i
sådan et forløb kunne være;
·
At
give børnene muligheden for at tilegne sig bogens indhold igennem dramatisk
leg.
·
At
udvikle evne til samarbejde, samt skabe et trygt forum, hvor man kan snakke om
svære emner.
·
At
lærer børnene at genkende og udtrykke deres følelser på en konstruktiv måde.
·
At
skabe muligheden for at lade børnene styrke deres fantasi.
Det er vigtigt
at man som pædagogisk personale går i dialog med sine kollegaer og reflekterer over
hvad der vil fungere godt i forhold til den pågældende børnegruppe.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar