torsdag den 14. november 2013

Pædagogens rolle i et læringsrum

Som pædagog kan man rent metaforisk indtage forskellige positioner i forhold børn i et læringsrum.  Bergstein og Poulsen beskriver tre former for læringsrum, der kan vælges ud efter hvilket didaktiske overvejelser man har gjort sig i forhold til en given undervisningssituation.

Efter barnet
Pædagogen giver plads til spontan leg og naturoplevelser, og træder først frem hvis børnene stiller spørgsmål eller har brug for værktøj eller materialer. 
Her er det barnets interesser der afgør både indhold og form i læringsrummet.

Foran barnet
Ved at tegne og fortælle eller sætte aktiviteter og lege igang, bevæger pædagogen sig foran barnet. I placeringen foran barnet, er undervisningens indhold og form udvalgt af pædagogen og børnene har altså ikke nogen åbenlys indflydelse på undervisningen.

Ved siden af
Flytter pædagogen sig hen ved siden af barnet, indledes der et samarbejde med barnet om formen og indholdet i undervisningen. Pædagogen oplever nu sammen med barnet, man kan sige det er som at finde en god balancegang mellem at gå foran og bagved.

Pædagogens placering i forhold til produktet

Når man skaber et produkt, så udvælges formen på det ofte efter, hvad man vurdere der mest effektivt vil formidle, et særligt indhold til den valgte målgruppe. Derfor er man som afsenderen placeret foran barnet.

Hvis produktet er en børnebog, så har pædagogen der læser bogen op, muligheden for at skifte mellem to placeringer i læringsrummet, foran og ved siden af.

Hvis pædagogen udvælger særlige dele af bogen, at snakke med barnet om under læsningen eller bagefter, er placeringen foran.


Men hvis pædagogen både udvælger, men også giver plads til at følge barnets interesse under læsningen, så kan man sige at pædagogen bevæger sig ved siden af barnet.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar